مرجع کد و آموزش

کد هر 24ساعت یک بار پاپ آپ نیو تب باز میکند

فروشگاه شارژ قبضی

تازه های فناروی اطلاعات را در اینجا دنبال کنید

فروشگاه شارژ قبضی

تازه های فناروی اطلاعات را در اینجا دنبال کنید

فروشگاه شارژ قبضی

نمایندگی خدمات خرید شارژ ، پرداخت قبض و ارائه خدمات آنلاین از شارژ ریسلر

دنبال کنندگان ۷ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

دال، جایگزین ایرانی برای اپلیکیشن ویز

ghabzi.ir | چهارشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۶، ۰۸:۱۵ ق.ظ

مسیریاب صوتی ایرانی دال با ویژگی‌های منحصر‌به‌‌فرد و با هدف جایگزینی اپلیکیشن ویز رونمایی و عرضه شد.

پس از حواشی پیش‌آمده برای نرم‌افزار مسیریاب ویز (Waze) و فیلتر شدن این برنامه‌ی کاربردی و همچنین استفاده‌ی گسترده‌ی تاکسی‌یاب‌های اینترنتی از این نرم‌افزار، فرصت بسیار مناسبی برای برنامه‌نویسان و تولیدکنندگان اپلیکیشن‌های بومی فراهم شد تا به دلیل وجود مشکلات مربوط به ویز، از فرصت ایجادشده در نتیجه فیلتر شدن این اپلیکیشن استفاده کنند و در نبود رقیب قدرتمند خارجی در این حوزه، اپلیکیشنی جدید و مشابه ویز توسعه دهند. هرچند نرم‌افزار گوگل مپ نیز در این حوزه فعال است؛ اما در مقایسه با ویز از امکانات به مراتب کمتری بهره‌ می‌برد تا جایی که عموم مردم تمایلی به استفاده از گوگل مپ ندارند.

اپلیکیشن ویز یک برنامه‌ی کاربردی و مسیریاب بر مبنای تعیین موقعیت جهانی (GPS) است که به‌صورت لحظه‌ای کاربر را در رسیدن به مقصد خود هدایت و راهنمایی می‌کند. درحالی‌که رانندگان تاکسی از این برنامه در جهت پیدا کردن سریع‌ترین مسیر با ترافیک حداقلی استفاده می‌کردند؛ سال گذشته این برنامه از فروشگاه نرم‌افزار‌های سیستم‌عامل اندروید حذف شد و در نهایت با دستور مقام قضایی فیلتر شد. دلیل فیلتر شدن ویز، ارتباط نزدیک برنامه‌های مکانم‌حور با داده‌های ارزشمندی همانند داده‌های مکانی کاربران و اهمیت بالای این اطلاعات اعلام شد و مقام قضایی اپلیکشین ویز را نرم‌افزاری جاسوسی از سوی رژیم صهیونیستی خواند.

دال daal

در همان زمان محمود واعظی، وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره تصمیم به فیلترینگ اپلیکیشن مسیریابی آنلاین ویز اعلام کرد:

فیلترینگ ویز تصمیمی از سوی کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای نبود؛ بلکه یک قاصی به شکل مستقیم در این باره حکمی را صادر کرده بود. از آن‌جایی که جایگزین‌های متعددی برای این نرم‌افزار وجود دارد، ما نیز مانعی برای فیلتر نشدن آن ندیدیم و این حکم را اجرا کردیم. اگر این اپلیکیشن به کسب‌وکارها مربوط می‌شد یا جایگزینی برای آن وجود نداشت، در آن صورت ممکن بود مذاکراتی در جهت رفع فیلتر شدن آن انجام دهیم؛ اما وقتی نرم‌افزارهای متعدد دیگری در این حوزه فعال هستند چه اصراری به استفاده از این برنامه است؟

یکی از مهم‌ترین مشکلات نرم‌افزارهای مکان‌یابی آنلاین در ایران، پشتیبانی‌ نکردن آن‌ها از زبان فارسی است. امکانی که در ویز وجود داشت و مردم را بیش از پیش به استفاده از این نرم‌افزار ترغیب می‌کرد. امکانات بسیار زیاد ویز، پشتیبانی از زبان فارسی و نبود جایگزین مناسب برای آن باعث شده بود کاربران با وجود فیلتر بودن این برنامه، سختی‌ها و مشکلات متعدد را بپذیرند و با کمک برنامه‌های فیلترشکن و صرف هزینه‌های بیشتر پهنای باند، همچنان از ویز به‌عنوان اپلیکیشن اصلی در تعیین مسیر خود استفاده کنند.

دال daal

حال تعدادی از پژوهشگران دانشگاه شریف اعلام کردند که اپلیکیشنی مشابه ویز با قابلیت صوتی تحت نام «دال» طراحی و ارائه کرده‌اند. بنا بر اعلام مجموعه‌ی دال، گروه دال از یک طرف با شناخت صحیح نیاز روزافزون کاربران ایرانی به اپلیکیشن مسیریاب فارسی و از طرف دیگر گسترده‌ شدن فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی تاکسی اینترنتی، در بهمن‌ماه ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد و از همان ابتدا تمام تمرکز خود را بر ارائه‌ی سرویس‌های مکان‌محور با قابلیت مسیریابی صوتی به زبان فارسی قرار داد.

از ابتدای مهرماه سال جاری، اپلیکیشن رسمی دال به‌عنوان جدیدترین برنامه‌ی بومی فعال در حوزه مسیریاب صوتی به بازار عرضه شده و در همین مدت کوتاه توانسته‌ است حدود ۱۰ هزار کاربر جذب کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه و نقشه‌یاب دال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نقشه کاملا فارسی، نمایش لحظه‌ای ترافیک جاده‌ها و خیابان‌ها، جست‌وجو بین مکان‌، مسیریابی بر اساس اطلاعات لحظه‌ای ترافیک شهری، اعلام زمان تقریبی رسیدن به مقصد در طول مسیر و بر اساس ترافیک لحظه‌ای مسیر باقی‌ما‌نده، راهنمای صوتی و هدایت راننده در طول مسیر با زبان فارسی، نمایش موقعیت لحظه‌ای خودرو روی نقشه و هماهنگی با مسیر تعیین‌شده، انتخاب و ذخیره مکان‌های مختلف به‌عنوان علاقه‌مندی و امکان مسیریابی مستقیم از سایر نرم‌افزارهای تاکسی‌یاب.

اپلیکیشن دال با دارا بودن تمام ویژگی‌های مهم و مورد نیاز کاربر برای یک سفر ، این امکان را فراهم می‌کند که تنها با انتخاب مقصد، مسیرهای متعددی مورد بررسی قرار بگیرد و متناسب با فاصله و میزان ترافیک، بهترین مسیر به کاربر پیشنهاد داده می‌شود. علاوه بر فارسی بودن، یکی دیگر از مهم‌ترین‌ مزایای استفاده از اپلیکیشن بومی دال، عدم نیاز به استفاده از فیلترشکن است. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن ایرانی، دغدغه‌ی مهم مسئولان درباره‌ی به‌اشتراک‌‌گذاری موقعیت مکانی کاربران با اپلیکیشن‌های خارجی نظیر ویز نیز برطرف شده است.

دال daal

علاقه‌مندان به استفاده از این اپلیکیشن، می‌توانند جهت دریافت این اپلیکیشن به مارکت‌های داخلی مانند کافه‌بازار وایران‌اپس مراجعه کنند. اپلیکیشن مسیریاب صوتی دال فعلا تنها برای سیستم عامل اندروید عرضه شده است.

  • ghabzi.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی